Aminozuren

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Aangezien aminozuren linksdraaiend zijn, worden ze aangegeven met de letter ‘L’. Er zijn 22 verschillende aminozuren. Hiermee kunnen zeer veel combinaties en structuren worden gemaakt. Er zijn 8 aminozuren die het lichaam niet zelf kan maken. Deze moeten worden opgenomen uit het voedsel. We noemen deze de essentiële aminozuren. De aminozuren die het lichaam zelf kan maken noemen we de niet essentiële aminozuren.

 

Aminozuren zijn betrokken bij vele activiteiten zoals wondgenezing, de hormoonproductie, de immuun functie, spiergroei of herstel, de energieproductie en veel meer. Vaak worden er amino supplementen ingenomen om zo gewichtsverlies te bevorderen, prestaties te verbeteren en spiermassa op te bouwen of te behouden. Hieronder vindt je 2 tabellen met informatie over deze aminozuren.

Essentiële aminozuren

Niet essentiële aminozuren

BCAA's

Andere belangrijke aminozuren zijn BCAA’s. Dit zijn vertakte ketens van aminozuren, en gaan net als L-Glutamine spierafbraak tijdens trainingen tegen. Ze zijn onmisbaar voor de aanmaak van extra spiermassa. BCAA’s worden(als er plotseling een tekort ontstaat aan glucose), snel afgebroken en gebruikt voor de energievoorziening. BCAA’s kunnen direct in de spier worden opgenomen, en dus niet eerst worden opgeslagen in de lever. Tijdens zware trainingen gaan ze dus spierafbraak tegen.

Creatine

Creatine Monohydraat is een supplement, waarvan het bewezen is dat het de prestaties verbeterd. Deze zorgt voor meer kracht, toename in spiermassa en meer uithoudingsvermogen. Bovendien versnelt deze het herstel tussen 2 inspanningen. Het kan het optreden van vermoeidheid uitstellen door melkzuuropbouw te verminderen. Creatine  komt van nature voor in oa. vlees en vis. Het wordt ook door het lichaam zelf aangemaakt.

 

Inname van een supplement leidt tot het verveelvoudigen van de hoeveelheid creatine in je lichaam, waardoor de spieren meer arbeid aankunnen. Je lichaam slaat maximaal 5 gram creatine per dag op. Hiervan maakt je lichaam zelf 1 à 2 gram creatine van aan. Een overschot wordt door het lichaam uitgescheiden.