Eiwitten

Eiwitten zijn de bouwstenen van oa. de spieren, en zijn hét bestandsdeel van de cellen en weefsels in ons lichaam. Ook nemen ze de spier en cellenherstel voor hun rekening. Eiwitten zijn opgebouwd uit peptiden, welke weer zijn opgebouwd uit aminozuren. Dit betekend dus dat als wij via onze voeding eiwitten binnenkrijgen, deze worden afgebroken tot peptiden, welke weer worden afgebroken tot aminozuren. De aminozuren zijn dus met elkaar verbonden door peptidebindingen.

 

Eiwitten worden in de maag afgebroken tot peptiden door maagenzymen. De peptiden worden in de dunne darm afgebroken tot aminozuren. Via het bloed worden deze aminozuren naar allerlei lichaamscellen vervoerd, waar ze worden opgebouwd tot menselijk eiwit. Eiwit dient ook als transportmiddel in het bloed. Het kan andere bestandsdelen aan zich binden, zodat ze via het bloed vervoerd kunnen worden. De eiwitten in ons lichaam dienen dus als brandstof, bouwstof, transportmiddel en als bestandsdeel van bepaalde enzymen en hormonen. Het lichaam bestaat voor ongeveer 19% uit eiwitten. Wanneer er niet genoeg energie uit koolhydraten en vetten vrijkomt, gaat het lichaam de eiwitten als energiebron gebruiken. Een tekort aan eiwitten betekend in de regel, een afname van  spieromvang.

 

Volwaardige eiwitten zijn eiwitten die alle essentiële aminozuren bevatten, en worden door het lichaam volledig benut. Onvolwaardige eiwitten zijn eiwitten waar 1 of meerdere essentiële aminozuren ontbreken. Volwaardige eiwitten met een hoge biologische waarde zijn eiwitten waarvan de verhoudingen van essentiële aminozuren lijken op ons lichaamseigen eiwit (dit zijn voornamelijk de dierlijke eiwitten). Volwaardige eiwitten met een lage biologische waarde zijn eiwitten waarvan de verhoudingen van de essentiële aminozuren nogal verschillen (plantaardig) met ons eigen eiwit. De meest complete eiwitten zitten dus in kip, vis, vlees, melk, kaas ed.

Eiwit poeder

De meeste eiwitten in eiwit shakes, poeders en repen zijn afkomstig uit melk. De grootste soorten eiwitten in melk zijn whey eiwit (wei-eiwit) en caseïne eiwit. Wei-eiwit is een compleet eiwit en is het vochtige gedeelte wat achter blijft bij de productie van kaas. Caseïne is het andere deel dat overblijft en is dikker dan wei.

 

Binnen de whey supplementen bestaan er ook weer variaties. De meest voorkomende zijn whey concentraat, whey isolaat en whey-hydrolisaat. Vloeibare wei is dus een bijproduct van de melkproductie. Wanneer we deze 9 keer gaan filteren op koude temperatuur, ontstaat whey concentraat en na 13 keer filteren ontstaat whey isolaat. Wanneer we deze verder hydrolyseren (hierdoor breken de aminozuur bindingen) en er enzymen bij voegen, krijgen we whey hydrolisaat (deze is hierdoor vrij duur).

 

Eiwit concentraat bestaat voor ongeveer 80% uit eiwitten en voor 20% uit vetten en koolhydraten. Als we dit concentraat verder gaan bewerken zodat het vetgehalte en de koolhydraten gehalte lager wordt, ontstaat er whey isolaat, welke voor 90% uit eiwitten en voor 10% uit vetten en koolhydraten bestaat. Daarvoor is whey isolaat meestal duurder dan whey concentraat. Whey isolaat kan het beste worden gebruikt tijdens het afvallen of droog trainen, omdat whey isolaat laag is in vetten en koolhydraten.

 

Tijdens de extra stap van hydrolyse breken de aminozuur bindingen. Hierdoor is whey hydrolysaat het snelst verterende eiwit dat er is. Whey hydrolisaat is de duurste whey proteïne soort van alle 3 (concentraat, isolaat en hydrolisaat).

 

Wanneer je gewicht kwijt raakt, verliest je lichaam zowel spieren als vet. Tijdens dit proces is het heel belangrijk dat je voldoende eiwitten blijft eten. Voldoende eiwit in je voeding stimuleert de vetverbranding terwijl het calorie-verbrandende spieren behoudt. Ons advies is om een eiwitinname 1 tot 1,3 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht te eten. Een persoon van 70 kilo moet dus tussen de 70 en 91 gram eiwit per dag eten om af te vallen. Zorg hierbij dat je voedselinname voor 25-35% uit eiwit bestaat.

 

Caseïne eiwitten worden langzaam verteerd en worden dus ook langzaam opgenomen. Dit komt doordat caseïne samenklontert in de maag. Caseïne is daardoor zeer geschikt om voor het slapen gaan in te nemen. Caseïne eiwit shakes passen daarom ook perfect in een dieet om af te vallen of droog te trainen. Omdat je vaak onder je calorie behoefte eet, is het belangrijk om ook s' nachts constant eiwitten binnen te krijgen. Caseïne proteïne is net als whey proteïne afkomstig van koemelk. Caseïne is zeer goed te gebruiken bij het afvallen en droogtrainen. Doordat caseïne samenklontert moet je lichaam hard werken om deze af te breken, en daardoor calorieën verbrandt en het metabolisme verhoogt. Daarnaast zorgt caseïne ook voor een verzadigd gevoel.