Het energieverbruik

Als we ons inspannen maken de spieren gebruik van verschillende energiebronnen en systemen. Wij gaan je de samenhang tussen deze 2 uitleggen. Ons energieverbruik bestaat uit ons metabolisme (dit is de energiegebruik van ons lichaam in ruststand. Het basaal metabolisme maakt ongeveer 65% uit van ons totale energiegebruik). Het verwerkings-effect van ons voedsel (de extra energie wat nodig is voor het verteren en verwerken van voedsel. Deze maakt ongeveer 10% uit van het totale energiegebruik). Bewegingen (Bij een persoon die matig actief is, maken deze ongeveer 30% van het totale energiegebruik uit.

 

Dus als we willen afvallen moeten 1) Het metabolisme omhoog (hieronder vallen ook spierherstel en spiergroei. Dus wij raden het aan om niet alleen cardio, maar ook aan spierversterkende oefeningen te doen, want spiergroei kost energie). 2) Het verwerkings-effect moet omhoog (Dit kunnen we bereiken door duurzamer te eten. Eet bv. meer meervoudige koolhydraten dan enkelvoudige. Dit omdat meervoudige koolhydraten moeilijker zijn af te breken, en het lichaam daarvoor meer energie nodig heeft. Eiwitten kosten nóg meer energie om af te breken). 3) Beweeg meer (hoe meer je beweegt, des te meer energie het kost. Elke beweging kost meer energie, dus reken zelf maar uit. Houdt hierbij wel rekening dat je ook rust nodig hebt, zodat je lichaam zich kan herstellen en groeien).

Energiebronnen en systemen

Het doel van energiesystemen in ons lichaam is energie in de vorm van ATP (Adenosinetrifosfaat) leveren. ATP is de universele energiedrager in het menselijk lichaam. 1 ATP molecuul bevat 3 fosfaatmoleculen. De verbindingen tussen de fosfaatatomen zijn zeer energierijk. Als genoemde verbindingen worden verbroken, komt dus zeer veel energie vrij.

 

ATP - Onze spieren hebben plasma, waarin een kleine hoeveelheid vrij ATP is opgeslagen. Deze hoeveelheid kan 2 tot 4 seconden energie te leveren. Dankzij de ATP kunnen we dus korte bewegingen maken, of het begin van een langere beweging.

 

CP - In dezelfde plasma is ook CP (creatine) aanwezig. Deze kan weer helpen om ATP aan te maken. In de spier ligt CP opgeslagen die voor ongeveer 25 - 30 seconden energie kan leveren.

 

ATP/CP - ATP levert dus het begin en CP de rest voor 25 - 30 sec. (is dus perfect voor korte sprints en met gewichten trainen). Het zorgt dus voor een snelle levering van energie.

 

Ook kennen we de aërobe (met zuurstof) en de anaërobe (zonder zuurstof) verbranding. Glucose kan zonder zuurstof worden afgebroken via een chemisch proces (glycolyse). 1 Molecuul glucose levert 2 moleculen ATP. Tijdens dit proces komt er ook melkzuur vrij, die glycose tegengaat. Het lichaam kan snel 2 tot 3 minuten energie leveren dankzij glycolyse (anaërobe verbranding). Heb je lichaam langer energie nodig, dan gaat deze over tot een aërobe verbranding (dus mét zuurstof).

 

De aërobe verbranding gaat langzamer, maar levert veel meer energie (1 molecuul glucose levert 38 moleculen ATP). Tijdens de aërobe verbranding van glucose, begint ook de aërobe verbranding van vet, welke nóg meer energie levert (1 molecuul levert 139 moleculen ATP). Hoe langer je energie verbrand, des te langer het lichaam de aërobe verbranding van vet gebruikt.

 

Er wordt gezegd dat cardio pas na 20 minuten gaat werken als het om vet verbranden gaat. Dat kan zijn, maar de glycogeen die je de eerste 20 minuten hebt verbrand, zullen niet worden opgeslagen als vet. Terwijl als je geen cardio had gedaan, deze glycogeen niet verbrand had geworden, en dus zou worden opgeslagen.

 

Daarom is een goede intervaltraining, of cardio en trainen met gewichten perfect. Zo’n intensieve work-out zal je stofwisseling nog urenlang flink versnellen. Je haalt dus ook nog na je training extra energie uit je vetvoorraden! Dus directe en indirecte verbranding!

 

Een hoogleraar sport- en bewegingswetenschappen aan de Universiteit van Wisconsin deed onderzoek naar vetverbranding. Zijn belangrijkste uitspraken waren " Wanneer je een calorietekort creëert, verlies je gewicht. Als je alleen op dieet bent, komt ongeveer 50% van het gewichtsverlies voort uit spieren en 50% uit vet. Maar als je ook aerobicsoefeningen doet, zal meer dan 80% van het gewicht dat je verliest van vet komen. Voeg krachttraining toe en je houdt vast aan nog meer spieren, wat resulteert in een hoger ruststofwisseling en dagelijkse calorie verbranding "